Obiektyw fotograficzny Helios 44M-4 to najpopularniejszy radziecki obiektyw do lustrzanek Zenit SLR. Mimo, że konstrukcja ma już kilkadziesiąt lat, wciąż oczarowuje nieziemską plastyką światła.

Obiektywy Helios były wytwarzane w Zakładach Zvereva w Krasnogorsku, w obwodzie moskiewskim do końca lat 80-tych ubiegłego wieku. Następnie ich produkcja została przeniesiona do Wojskowych Zakładów JUPITER w Wałdajskim Kraju, gdzie początkowo również produkowano Heliosa-44M-4, a następnie i inne jego modyfikacje: Helios-44M-5, Helios-44M-6 i Helios-77M-4. Licencję na Heliosa 44M-5 2/58 w 90-tych latach nabyła też Białoruś.

Posiadam wersję eksportową obiektywu Helios-44M-4 2/58. To szybki obiektyw manualny o stałej ogniskowej 58 mm i stopniu przysłony 2.0. Obiektyw w całości wykonano z metalu, a soczewki pokryto wielowarstwowymi powłokami zmniejszającymi odbicia i efekt flary. Obiektyw jest świetnej jakości i wygląda rewelacyjnie jak na swój wiek. Został zbudowany, sądząc po numerze (dwie pierwsze cyfry numeru seryjnego) w 1985 roku.

Helios-44M-4 to kolejne ulepszenie obiektywów Helios-44M. W porównaniu do poprzednika 44m-4 liczba listków przysłony została zmniejszona z 8 do 6. Sześciolistkową przysłonę umieszczono za 3 soczewkami – pracuje ona w zakresie od f/2.0 do f/16.0.

Parametry techniczne obiektywu Helios-44M-4

MocowanieM42
Krycie matrycypełnoklatkowy
Rodzajstałoogniskowy
Ogniskowa58mm
Przysłonaf/2.0
Konstrukcja6 elementów / 4 grupy
Minimalna odległość ostrzenia0,45m
Kąt widzenia40° dla pełnej klatki
Średnica filtra52mm

Zalety obiektywu Helios 44

– Doskonała jasność. Co więcej, obiektyw jest wystarczająco ostry już przy całkowicie otwartej przysłonie. Przy F/2.0 uzyskuje się dobrą ostrość, co pozwala na użycie jej przy słabym oświetleniu, a przy 2,0 można uzyskać dobre portrety.

– Helios-44M-4 został zaprojektowany dla aparatów filmowych Zenit jako standardowy obiektyw. Oznacza to, że jest uniwersalny na pełnej klatce – może uchwycić szeroką gamę obiektów. Od zbliżeń kwiatów, motyli z odległości 0,5 metra po portrety z odległości kilku metrów i pejzaże w nieskończoności. Po zainstalowaniu na popularnych przyciętych lustrzankach cyfrowych, kąt pola widzenia zwęża się. Kąt równoważny będzie taki sam jak dla 87mm na pełnej klatce. Oznacza to, że ten obiektyw świetnie sprawdza się jako obiektyw portretowy. Rzeczywiście, podczas fotografowania portretów przy dużych przysłonach widoczny jest piękny, wirujący bokeh, który nadaje fotografiom niesamowitego uroku.

– Jakość wykonania. Jego konstrukcja przeżyje zarówno mnie, jak i Ciebie, drogi czytelniku. To nie jest dzisiejszy chiński plastik. Lata mijają, a Helios-44 wciąż strzela.

– Bokeh jest znakomity, nieco pokręcony w stylu charakterystycznym dla Heliosa. Obiektyw daje ostry, ale jednocześnie miękki obraz (ostre kontury, ale równe i miękkie wypełnienie kolorem).

Wady obiektywu Helios 44

Minus użytkowania tego obiektywu jest to, że na lustrzance można wykonywać zdjęcia jedynie w trybie M, który jest całkowicie manualny. Oczywiście dla osób, które naprawdę pasjonują się fotografią, nie powinno być to problemem, choć zrobienie zdjęcia ruchliwemu dziecku może być frustrujące.

Jak podłączyć Heliosa do lustrzanki cyfrowej?

Obiektyw posiada mocowanie M42 i może być używany z odpowiednim adapterem w nowoczesnych lustrzankach. Faktem jest, że wystający przycisk skoku, po wkręceniu w adapter, opiera się o bok i jest wciśnięty. W ten sposób membrana jest natychmiast ustawiana w pozycji roboczej. Obrót pierścienia nastawczego przysłony natychmiast zmienia jej wartość. 

Adapter kosztuje około 20zł. Niezbyt droga inwestycja, a można stworzyć naprawdę bajkowe portrety. 

Przykładowe zdjęcia z obiektywu Helios-44M-4

Podsumowanie

Obiektyw ma dobre parametry. Ze względu na swoją prostotę i taniość jest obecnie często używany jako alternatywa dla stałoogniskowych obiektywów z autofokusem w nowoczesnych przyciętych lustrzankach cyfrowych. Ze względu na swoją ogniskową może służyć jako obiektyw portretowy, który dobrze rozmywa tło, ma ciekawy efekt bokeh – można uzyskać artystyczny obraz. Na pewno nie sprawdzi się w roli uniwersalnego obiektywu dla aparatów z niepełną klatką – mały kąt widzenia narzuca własne ograniczenia w użytkowaniu np. w pomieszczeniach, kiedy nie da się odejść tak, by temat zmieścił się w kadrze. Manualne szkła to fajna sprawa, jednak czasem trzeba do nich cierpliwości, nie wszystko wychodzi tak elegancko jak 50-tką, ale bez dwóch zdań… zakochałem się w tym obiektywie!!! 

Podobał Ci się artykuł? Podziel się z przyjaciółmi!

7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *